SEO voor tekstschrijvers

Afgelopen event

Overzicht event

SEO – zoekmachine optimalisatie – is niet moeilijk, maar er zijn twee grote nadelen: het kost veel tijd en uitbesteden is duur. Daarom kun je het beter zelf doen. Tijdens deze training ontdek je precies hoe.

Heb je een website, dan heb je dat gemeen met tientallen miljoenen andere mensen. Een website of webshop beginnen is het probleem niet meer en het kan al voor weinig geld. Maar wat heb je aan een website als hij geen klanten oplevert?

70% van de internetters kijkt niet verder dan de eerste 4 zoekresultaten. Je laat dus veel potentiële klanten lopen als je hier niet tussen staat. Je moet daarom weten welke woorden mensen intikken in zoekmachines, zodat je deze strategisch kunt verwerken in je teksten. Tijdens deze training leer je stap voor stap hoe je dit doet.

Tijdens deze training komen de valkuilen en best practices van het schrijven voor SEO aan bod. Zo leer je hoe je de beste zoekwoorden kiest en hoe je deze verwerkt in je content, zonder dat het de lezers stoort. Je leert bovendien hoe je prikkelende titels en omschrijvingen voor webpagina’s maakt die hoog scoren in Google én bezoekers de gewenste actie laten uitvoeren.

Spreker

Rutger Steenbergen
Rutger Steenbergen, Eigenaar, SEO Zwolle

Met zijn bedrijf SEO Zwolle helpt Rutger Steenbergen ondernemers bij het succesvoller inzetten van internet. Hij geeft daarnaast al geruime tijd SEO trainingen bij o.a. Frankwatching en publiceert e-books over online marketing. Ook is hij schrijver van het boek 'Schrijven voor SEO in 60 minuten' (Managementboek bestseller). Dit boek krijgt u gratis bij deze training. Rutger's trainingen worden gemiddeld met een ruime 8 beoordeeld.

Agenda

01 December 2017

09.30

Kennismaking en visie op SEO

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk? Hoe werken zoekmachines als Google? Hoe gebruik je teksten om hoger te ‘ranken’ bij zoek? Welke plek neemt contentoptimalisatie in binnen de mix van middelen die je kunt inzetten om hoger te scoren in Google? En is ‘hoger scoren’ eigenlijk wel het belangrijkste doel?

10.30

De concrete regels voor het schrijven van SEO-teksten

SEO-schrijven begint met het schrijven van een goede tekst. We oefenen met online copywriting en optimaliseren daarna stapsgewijs de content voor zoekmachines. Welke titels doen het bijvoorbeeld goed en hoe zorg je ervoor dat de tekst scoort op de woorden waarop je gevonden wilt worden?

11.30

Het vinden van waardevolle zoekwoorden

Mensen gebruiken zoekwoorden (keywords) om informatie te vinden in zoekmachines. Daarom is het essentieel om te weten welke zoekwoorden goed passen bij de pagina’s van jouw website. We leggen de nadruk op het maken van een keuze: zoekwoorden bedenken is makkelijk, maar hoe kies je de beste?

12.30

Lunchpauze

13:30

De perfect geoptimaliseerde tekst

Hoe vaak gebruik je je gekozen zoekwoorden en hoe verwerk je deze in je tekst(en)? Als je eenmaal de juiste zoekwoorden gevonden hebt, kun je ze verwerken in de teksten van je site. Hoe werkt dit? We bespreken onder meer verschillende soorten SEO-teksten, het denken vanuit persona’s, duplicate content, keyword mapping en (de onzin van) keyword density.

14.30

Succesvol linkbuilding

Een tekst optimaliseren voor zoekmachines is een belangrijke stap om hoger te komen in Google. Maar hoe bepaalt de zoekmachine wie er op plek 1 komt te staan, als meerdere pagina’s net zo goed zijn? Dan kijkt de zoekmachine o.a. naar populariteit en waardevolle links naar je site zijn daarbij essentieel. We bekijken hoe je aan deze links komt.

15.15

Hoe succesvol ben je eigenlijk?

SEO-teksten schrijf je om zo hoog mogelijk te scoren in zoekmachines, maar lukt dat ook? Je krijgt praktische tips en tools aangereikt om jouw succes te meten, te interpreteren en te verbeteren.

15.45

Follow-up: wat ga je morgen doen met deze kennis en kunde?

Een goed begin is het halve werk. Maar de andere helft is het geleerde daadwerkelijk toepassen. We bespreken gezamenlijk hoe je Schrijven voor SEO toepast in jouw organisatie: zo leer je dus van je medecursisten.

Voor wie?

De training SEO voor tekstschrijvers is geschikt voor iedereen die teksten schrijft op websites. Dit kunnen journalisten/redacteurs zijn, maar zeker ook werknemers/werkgevers van de marketingafdeling. Kennis van HTML en webanalytics is handig, maar niet noodzakelijk. In ieder geval herken je je in de volgende situaties:
  • Je schrijft SEO-teksten en wilt je kennis hierover optimaliseren
  • Je werkt op een webredactie
  • Je wilt aan de slag met het optimaliseren van content, zonder ingewikkelde theorie
  • Je bent contentmarketeer en wilt het bereik van je content via zoekmachines vergroten

Praktische informatie

Business Meets IT is een erkende opleidingsverstrekker (DV.O215531) van de KMO-portefeuille. Vraag opleidingsuren aan en bespaar hierdoor tot 40% op deze training! Door in te schrijven bevestigt u dat akkoord gaat met onze voorwaarden.

Schrijf in